Thursday, November 11, 2010

PENGERTIAN AIDILADHA...

 Bersempena degan kehadiran Aidiladha tidak lame lagi, mari kite bersama renungkan pengertian Aidiladha..


Aidiladha sememangnya membawa makna yang tersendiri. Ya, ramai dari kita tahu, aidil adha di sambut untuk merayakan atau memperingati pengorbanan yang telah di buat oleh nabi ALLAH Ibrahim dan juga Ismail dalam peristiwa sembelihan di zaman baginda.
Dalam sirah nabi, di ceritakan bahawa nabi Ibrahim mempunyai seorang putera yang sangat di kasihi, Ismail. Tetapi, cinta Nabi Ibrahim kepada Ismail tidak lama selepas ALLAH swt memerintahkan Ibrahim menyembelih Ismail melalui mimpi yang di terima. Antara percaya dan tidak, Nabi ALLAH Ibrahim menangis mengenangkan apa yang bakal di lakukan kepada anak kesayangan baginda. Di mintanya kepada ALLAH supaya di hadirkan sekali lagi mimpi itu jika mimpi itu benar suruhan dan perintah ALLAH. Maha Kuasa ALLAH, mimpi itu hadir sekali lagi!
Setelah di beritahu oleh Nabi Ibrahim akan hasrat hatinya kepada Nabi Ismail, Ismail dengan sabar dan tenang mengiyakan perintah ALLAH. Namun, untuk membalas ketaatan nabinya, ALLAH telah menukar nabi Ismail dengan seekor kibas.
Pembaca sekali, pernahkah kita fikirkan secara mendalam apakah maksud yang cuba di sampaikan oleh ALLAH dalam peristiwa yang menimpa Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail? Kita mungkin hanya selalu mendengar akan sirah ini, tetapi adakah kita mengambil iktibar dan fahami apakah maksud tersirat di sebalik cerita ini?
Kenapa ALLAH memerintahkan Ibrahim menyembelih anaknya Ismail? Bukankah ALLAH itu maha pengasih lagi penyayang?
Sebenarnya, Allah memerintahkan Ibrahim supaya MENYEMBELIH CINTA PADA DUNIA! membunuh dan membuang jauh segala belenggu dunia yang menyaluti hati dan ingat bahawa cinta yang sepatutnya adalah padaNYA! Itu yang sebenarnya yang cuba di sampaikan ALLAH. Buang cinta kepada dunia dan pupuklah cinta pada yang ESA.

Selamat Menyambut Aidiladha :))

2 comments: